Skip to main content

Background

Integrity Unit of the Ministry of Science, Technology and Innovation (MOSTI) began operations in the year 2014 in accordance with the instructions in the Service Circular no. 6 of 2013. Integrity Unit MOSTI responsible in ensuring that public servants practice work culture superior with the features of a strong moral and ethical as well as raise the spirit of patriotism among them.

 

Inisiatif penubuhan Unit Integriti ini juga merupakan salah satu dari usaha kawalan dalaman bagi menguruskan integriti organisasi dan membendung salah laku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan/etika organisasi di kalangan penjawat awam. Inisiatif penubuhan unit ini adalah bertepatan dengan aspirasi Kerajaan dalam pengukuhan integriti dalam melahirkan sistem penyampaian awam yang lebih cemerlang dan berakauntabiliti serta peningkatan kepercayaan rakyat terhadap Kerajaan.

 

Penubuhan Unit Integriti di peringkat Kementerian adalah berdasarkan penarafan risiko model sederhana yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Objective

  1. To cultivate noble values and code of ethics in the public service;
  2. Untuk membendung salah laku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan penjawat awam;
  3. Mengesan dan melaporkan salah laku jenayah berkaitan rasuah/ pelanggaran prosedur atau tatakelakuan penjawat awam kepada agensi berkaitan; dan
  4. Menjalankan fungsi keurusetiaan urusan tatatertib penjawat awam di Kementerian.

Roles And Responsibilities

Integrity Unit is responsible for implementing the six (6) core functions namely:

  1. Governance –Memastikan tadbir urus yang terbaik dilaksanakan.
  2. Integrity Strengthening – To ensure the implementation, institutionalization and implementation of integrity in the organization;
  3. Detection and Confirmation – Mengesan dan mengesahkan aduan salahlaku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi serta memastikan tindakan susulan yang sewajarnya diambil; dan melaporkan salahlaku jenayah kepada agensi penguatkuasaan yang bertanggungjawab;
  4. Complaints Management – To receive and respond on all complaints and information concerning violations of criminal misconduct and ethics of the organization;
  5. Compliance – To ensure the compliance of laws and regulations enforced;
  6. Disciplinary – To function as the secretariat of the Disciplinary Board

Mengikut peraturan/ garis panduan aktiviti semasa yang sedang berkuatkuasa.

Carta Organisasi UI

Skip to content